Wednesday 24 August 2011

Solat Sunat Tarawih

Menurut asal katanya ialah duduk untuk istirahat setelah mengerjakan sembayang empay rakaat. Setiap empat rakaat dinamakan tarawih adalah sebagai majaz, kerana adabnya istirahat sesudahnya. Erti Tarawih ialah duduk bersenag-senang atau beristirahat. solat tarawih bererti solat dengan rasa senang dan kelapangan hati selepas solat fardhu Isya'. Biasanya jemaah duduk berehat setelah mengerjakan empat rakaat solat Taraih dan membaca zikir ataupun doa sebelum disambung semula dengan empat rakaat lagi, sehingga cukup 8 ataupun dua puluh rakaat.

Tarawih itu disebutkan juga dengan Qiyamu Ramadan. Sembahyang Tarawih dikerjakan setelah mengerjakan sembayang Isyak dan waktunya berpanjangan sehingga akhir malam.

Dalil  
Rasulullah SAW sangat menggalakkan sembayang Tarawih. Abu Hurairah berkata; "Rasulullah SAW sangat menggalakan sembayang tarawih sekali pun beliau tidak mewajibkannya." Beliau bersabda: "Sesiapa yang mengerjakan Qiyamu Ramadan semata-mata kerana iman dan mengharap ganjaran dari Allah, maka diamuni dosa-dosanya yang lampau," Qiyamu Ramadan ialah menghidupkan malanya malamnya dengan mengerakan sembayang.

Aisya r.a. berkata; "Rasulullah SAW mengerjakan sembayang tarawih di masjid, kemudian ramai sahabat-sahabat yang mengikutnya. pada malam berikutnya baginda SAW mengerjakannya lagi di masjid, sahabat-sahabat berkumpul di masjid menunggu kedatangan Rasulullah SAW tetapi beliau tidak hadir. Besok paginya Rasulullah berkata kepada kepada mereka; "Sesungguhnya aku melihat sambutan kamu. Sebenarnya aku tidak datang pada malam itu hanya kerana takut sembahyang itu diwajibkan ke atas kamu." Dan peristiwa itu terjad pada bulan Ramadan.

Hukum
Hukum mengerjakan sembayang tarawih adalah sunat muakkas (sunat yang sangat situntut) bagi dikerjakan oleh orang-orang Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadan sama ada secara berseorangan atau berjemaah. Sembahyang tarawikh lebih afdal dikerjakan secara berjemaah di masjid, sebagaimana yang telah dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Menurut Imam A Ghazali dalam buku Rahsia-Rahsia Solat, walaupun solat terawih boleh dilaksanakan secara sendirian tanpa berjemaah, solat terawih yang dilakukan secara berjemaah lebih afdal, sama seperti pendapat Umar r.a. yang mengingatkan bahawa sebahagian solat nawafil telah disyariat dalam solat berjemaah. Solat terawih termasuk solat Tahajjid atau shalatul lail dengan membaca al-Fatihah pada setiap rakaat dan membaca ayat-ayat atau durah daripada al-Quran.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadis Akhir Zaman

Dan pada Abu Hurairah r.a. Katanya: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, "Umat ku akn ditimpa penyakit-penyaki yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi SAW. Menjawab, "Penyakit-penyakit itu ialah terlalu banyak seronok, terlalu mewah, menghimpunkan harta sebanyak mungkin, tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, saling memarahi, hasut menghasut sehingga jadi zalim menzalimi". (Riwayat Hakim)