Thursday 25 August 2011

Cara Sembahyang Sunat Tarawih

Hukumnya sunat Muakkad (yang sangat dituntut) dikerjakan oleh orang-orang Islam lelaki dan perempuan pada tiap-tiap malam bulan Ramadan sama ada secara berseorangan atau berjemaah. Waktu Sembayang Sunat Tarawih ialah selepas menunaikan sembahyang fardu Isyak dan sunat ba'diah dua rakaat.

Rakaat Sembahyang Sunnat Tarawih 

sunat Tarawih sebanyak 20 rakaat, tetapi ada juga yang hnya menunaikan sekadar 8 rakaat sahaja. Sembahyang sunat Tarawih hendaklah ditunaikan dua rakaat yang dikehendai.

Lafaz Niat Sembayang Sunat Tarawih
(Sahaja aku sembahyang sunat tarawih dua rakaat makmun kerana Allah Taala)

Bacaan surah
selepas membaca surah al-Fatihah tiap-tiap rakaat sembayang sunat tarawih ini dibaca pula surah-surah yang tertentu dari malam 1 hingga 15 Ramadan. Pada tiap-tiap rakaat yang pertama dibaca satu surah yang bermula dari surah at-Takasur hingga surah al-Lahab.

Susunan surah-surah adalah seperti:
  1. Al - Takatsur
  2. Al - Asr
  3. Al - Humazah
  4. Al - Fil
  5. Al - Quraisy
  6. Al - Ma'un
  7. Al - Kautsar
  8. Al - Kafirun
  9. An - Nasr
  10. Al - Lahab
Pada tiap-tiap rakaat yang kedua dibaca surah al-Ikhlas.

Dari malam 16 hingga akhir Ramadan. Pada tiap-tiap rakaat yang pertama dibaca surah al-Qadr. Pada tiap-tiap rakaat yang kedua dibaca satu surah seperti yang dibaca pada rakaat yang pertama bagi malam-malam 1 hingga 15 Ramadan iaitu bermula dari surah al-Takatsur hingga kepada surah al-Lahab.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Hadis Akhir Zaman

Dan pada Abu Hurairah r.a. Katanya: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda, "Umat ku akn ditimpa penyakit-penyaki yang pernah menimpa umat-umat dahulu". Sahabat bertanya, "Apakah penyakit-penyakit umat-umat terdahulu itu?" Nabi SAW. Menjawab, "Penyakit-penyakit itu ialah terlalu banyak seronok, terlalu mewah, menghimpunkan harta sebanyak mungkin, tipu menipu dalam merebut harta benda dunia, saling memarahi, hasut menghasut sehingga jadi zalim menzalimi". (Riwayat Hakim)